Sunday, December 27, 2009

SUCI DAN MENYUCIKAN





Apabila membaca kitab-kitab fiqh, sudah menjadi kebiasaannya bab yang pertama adalah bab bersuci ataupun disebut الطهارة . Hal ini kerana bersuci merupakan satu perkara asas dan penting dalam Islam. Dengan kesucian itulah sesuatu amalan kita akan menjadi sah ataupun batal.

Pada post kali ini saya nak memperkatakan berkenaan pentingnya kesucian semasa kita menghadap Allah, iaitu bersolat. Saya juga ingin berkongsi berkenaan perlunya berpakaian yang bersih dan terbaik sepertimana yang diperintahkan Allah dan Rasulullah. Saya merujuk perkara ini dalam Kitab Thaharah, karangan Prof. Dr. Zakaria Awang Soh (ABU ZAKWAN).

Sepertimana yang kita tahu, kesucian dan keindahan pakaian dalam solat ternyata dituntut oleh Allah. Perkara ini dapat sahabat dan sahabiah rujuk pada ayat 31, Surah Al-A’raaf :



Perintah Allah : عند كل مسجد membawa maksud di sisi atau pada setiap tempat sujud (مسجد, (مسجد dalam ayat ini adalah kata umum, bukan kata khusus. Hal ini dinyatakan oleh Rasulullah di dalam sebuah hadith :

‘Dan dari Abu Dzarrin, ia berkata : Aku pernah bertanya kepada Rasulullah : ,amakah masjid yang pertama kali dibangunkan ? Baginda menjawab : Masjidil Haram, lalu aku bertanya lagi : Kemudian mana lagi? Baginda menjawab : Masjidil Aqsa, lalu aku bertanya lagi: Berapa lama antara kedua masjid tersebut? Baginda menjawab: Empat puluh tahun. Lalu aku bertanya lagi: Kemudian yang mana lagi? Baginda menjawab : Di mana sahaja kamu menjumpai waktu solat, maka solatlah di situ, kerana semua (tanah ini) adalah tempat bersujud’ (HR Ahmad, Bukhari dan Muslim)

Dalam sebuah hadith yang lain diriwayatkan :

‘Dan dari Abu Hurairah dari Nabi saw ia bersabda: Apabila salah seorang di antara kamu merasakan sesuatu di dalam perutnya, kemudian ia ragu-ragu apakah telah keluar sesuatu atau tidak, maka janganlag keluar (batalkan) dari tempat sujud (solat) sampai benar-benar ia mendengar suara atau menemukan bau’ (HR Muslim dan At-Tirmizi)

Hadith-hadith di atas menunjukkan bahawa perkataan مسجد itu adalah 
‘tempat sujud’. Apabila dikatakan berada di sisi atau pada sisi tempat sujud, ia bermakna sedang bersolat. Oleh itu ayat 31, Surah Al-A’raaf di atas menyurug kita memakai pakaian indah di setiap kali kita mengerjakan solat. Namun demikian, di dalam kita memakai pakaian yang indah-indah ini, Allah telah mengingatkan kita dengan firmanNYA , ‘…janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan’.

Maka oleh itu kita perlu menjaga supaya jangan berlebih-lebihan atau melampau-lampau di dalam menggunakan pakaian-pakaian indah kita. Namun demikian, dalam menjaga hal berlebih-lebihan ini, kita juga tidak boleh terlampau menjaga 
‘rate’pakaian kita supaya tidak berlebih-lebihan sehingga pakaian yang indah yang sepatutnya boleh kita pakai untuk menghadapNYA, telah kita sia-siakan. Allah telah berfirman dalam Surah Al-A’raaf, ayat 26 :



Jelas yang Allah menurunkan kepada kita pakaian untuk menutup aurat dan untuk perhiasan. Rasulullah pernah menyatakan dalam sebuah hadith riwayat Imam Ahmad dan Imam Muslim: 
‘Sesungguhnya Allah itu indah (cantik dan bagus), Ia (Allah) suka kepada yang indah (cantik dan bagus)’

Oleh itu, selain daripada bersih dan suci, pakaian kita semasa solat hendaklah indah dan bagus.

Wednesday, December 23, 2009

PERHATIAN KEPADA KAWAN - KAWAN,SATU TEMUDUGA KHAS AKAN DIADAKAN....PENYERTAAN ADALAH WAJIB...!!!!!!!


Temuduga sebagai : calon Jenazah

SEMUA AKAN DIKEHENDAKI HADIR TANPA SEBARANG PENGECUALIAN

KEKOSONGAN JAWATAN:
A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA :
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.

LOKASI TEMUDUGA :
Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN :
Anda tidak perlu bawa siji-sijil,termasuk sijil saham termasuk saham Internet.
Anda tidak perlu bawa pingat , Mercedes mata belalang atau kad kredit.
Anda tidak perlu bawa wang atau harta serta emas yang anda kumpul.
Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.
Sila bawa dokumen asal iaitu : Iman dan Amal serta sedekah jariah sebagai sokongan.

PANEL/PENEMUDUGA :
Mungkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR :
1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON :

Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia
akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu.
Ia diberi nama Izrail.

TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI :
Hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:

Sabda Rasulullah S.A.W:

'Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara (terompah kasut) orang-orang yang
menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup
di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya diletakkan disebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada
sedekahjariah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan dihujung dua kakinya.' Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu
berkata kepada malaikat : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya : dari arasku
tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah kesebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk.

Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan : di bahagianku tidak ada jalan masuk. Maka malaikat berkata
kepadanya : Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) memperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu : Apakah
pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka
berkata mayat itu : Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang. Maka berkata malaikat : Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja
solat) tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki -laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap
tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepada nya? Maka berkata mayat itu: Laki-laki itu ialah! Nabi Muhammad S.A.W dan aku naik saksi bahawa nabi
Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala. Maka malaikat berkata kepada mayat itu : Demikianlah
kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula diakhirat insya'Allah. Kemudian dibuka baginya satu
pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira
mayat itu... Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya'.

Sila war-warkan tawaran jawatan kosong ini kepada semua sahabat.
Wallahu-a'lam. Semoga berjaya dalam temuduga ini.


JAZAKALLAHU KHAIRAN KHATSIRA

salam sahabat : izzwana

Monday, December 21, 2009

SUCIKAH HATI INI DALAM MENCARI REDHO ALLAH S.W.T




[renovate_hati.jpg]


Sabda Rasulullah s.a.w : " Didalam tubuh manusia,ada seketul daging,jika baik daging itu,maka baiklah seluruh tubuhnya,jika rosak daging itu,maka rosaklah seluruh tubuhnya,sesengguhnya daging itu adalah HATI.."


HATI,bila sebut tentang hati,sume tahu,antara organ terpenting dalam badan..tu fakta secara saintifik la kan..?namun disebalik fakta saintifik tu,kalau korang baca dan fahami betul - betul maksud mafhum hadis kat atas ni,agaknya la,besar tak peranan hati ni dalam KESELURUHAN HIDUP HAMBA ALLAH kat atas muka bumi ini...??!!jawapannya mesti la sangat besar..tak gitu..?


HATI dalam erti kata lain merupakan medium penentu ataupun sebagai kiblat bagi segala tindak tanduk KITA..senang cakap,apapun yang kita nak buat,mesti kita ikut gerak hati,tak kisahla benda baik ataupun buruk...tapi kalau hati dah kata on,compem on..kan..?


Oleh sebab tu lah Nabi Muhammad s.a.w sebut,SEKETUL DAGING,JIKA ELOK IA, MAKA ELOKLAH SEELURUH TUBUH MANUSIA...maksudnya kat sini,hati tu kena sentiasa dipantau dan di"renovate"kan,kalau boleh saban hari...sebabnya tak lain,untuk pastikan "SEKETUL DAGING" yang Rasulullah maksudkan tu benar - benar terjaga...


Sebaiknya,sebelum membuat sesuatu keputusan ataupun tindakan,nilailah dengan hati,yang telah di"filter"kan dengan IMAN dan PANDUAN dari Allah s.w.t...janganlah asyik nak buat sesuatu mengikut nafsu dan kehendak kita semata - mata...bukan apa,ditakuti,kot kalau apa yang kita buat tu,tersasar dari apa yang diredhoi oleh Allah s.w.t..








Posting kali ni just nak ingatkan diri aku yang lemah dan hina disisi Allah s.w.t ni,dan juga wat kawan - kawan seperjuangan...semoga pasni,apa jugak tindak tanduk kita,walaupun kita ni tak da tanduk,(jenaka petang...hehehe)rujuk dan nilailah melalui hukum Allah s.w.t, tak kira siapa jugak kita satu masa dulu,apa yang penting, kita merubah dan kembali mencorak,siapa kita sekarang dan akan datang...


Semoga kalian semua sentiasa dibawah lindungan rahmat dan kasih sayang Allah s.w.t...aku pun mengharapkan perkara yang sama...redho dan rahmat dari Allah azzawajalla...sekadar renungan dan peringatan untuk kawan - kawan...


wallahu a'lam..



salam sahabat : izzwana

Friday, December 18, 2009

BUKAK SEM BARU, TAHUN PERTAMA DI UNIVERSITI




Sedar ataupun tak,rupanya dah masuk sem2 kita sume kat Universiti,satu alam pendidikan yg boleh la kalau nak kata yg tertinggi kat dunia ni..Namun dalam keseronokan melangkah ke Dunia Baru ni,dah sedia ke kita nak harungi cabaran dan dugaan yg bakal mendatang..??

Sesekali,perlu rasanya kita semak balik buku lama,tengok kat sem lepas,BERJAYAKAH KITA....????cukup ke pointer yg kita dapat,puas hati ke dengan sume tu,atau masih banyak lompong - lompong kosong yang WAJIB kita tampal,baru boleh selamat dan selesa dalam perjalanan baru ni...



Aku sedar,aku sendiri pun masih belum puas hati dengan apa yg aku gapai time sem 1st lepas...tapi tak kan sedar,pastu biar,PATUT...????!!!!so kalau rasa tak patut,jom la sesama kita panjatkan munajat pada Allah s.w.t dan tingkatkan USAHA untuk terus mengorak langkah bagi menrealisasikan segala matlamat dan sasaran yang kita idamkan...sem ni,pastikan kita dapat apa yang kita target,usaha kearah target tu..

INGAT,YANG BULAT TAKKAN DATANG BERGOLEK,YANG PIPIH TAK KAN DATANG MELAYANG...!!!!so,siapkanlah diri kita sama2,agar sem ni,lebih baik dan bagus dari sem lepas...wat kengkawan sume,aku doakan kejayaan kalian sume di dalam bidang masing - masing,hope secebis doa kalian tak lupa untuk hamba Allah yang kerdil lagi hina ini..

salam ukuwwah : izzwana

Thursday, December 17, 2009

SALAM MAAL HIJRAH 1431





Selamat menyambut Maal Hijrah1431 pada esok hari,Jumaat 18 Disember 2009..semoga Maal Hijrah kali ini akan memberikan nafas baru dalam kehidupan seharian setiap hamba Allah diatas muka bumi ini..


Seperti tahun - tahun sebelumnya, setiap dari kita sudah semestinya mempunyai azam dan matlamat masing - masing, namun yang berbeza setiap kita, mampu ataupun tidak untuk merealisasikan matlamat tersebut..itu sahaja.


Namun, apa yang diharapkan pada tahun baru ini, terutamanya kita yang beragama Islam, bersamalah kita mengubah dan menjadikan diri kita lebih baik daripada tahun - tahun sebelumnya,insyaAllah..


Salam maal hijrah untuk sahabat - sahabat seperjuangan, semoga beroleh kejayaan dan rahmat dari Allah s.w.t...ameen..










salam sahabat : izzwana

Tuesday, December 15, 2009

RESULT EXAM 1ST SEM DAH KELUAR...!!!!!!!




Result exam kita kat U 4 1 st exam da kuar,hope kengkwn sume dpt result sme cam yg korg taget....ak pun dah cek,alhamdulillah,ok la,tp tak la ok mne....huhu...korg yg da dpt result tu,kngc la ngn kengkwn...leh kite sesame cuba bersaing sesame kita,persaingan sehat bro,cam kat smap dlu..=)


bittaufiq wannajah,ila anta minni, waana minkum..

salam sahabat : izzwana

Sunday, November 29, 2009

AKU ( IZZAT ) DALAM BERITA HARIAN (DEBAT)

Baru - baru ni,tanggal 19 Oktober 2009, aku join pertandingan DEBAT,alhamdulillah rezeki memihak kat aku,kitorang menang..tajuk memang best " KAHWIN MUDA : RELEVAN ATAUPUN TIDAK "...memang sonok lawan tajuk ni,aku Kerajaan pulak tu,memang "RELEVAN" sangat la...hehehe

alhamdulillah,ada rezeki, ktorang menang...dapat la habuan sikit2...aku ngn kawan2 ditemuramah wartawan dari Berita Harian dan Harian Metro..mula ingat besa2 je,tgk2 masuk sungguh dlm paper...sonok gak la...alhamdulillah...=)

kat bawah ni aku nak kongsi kenangan manis ni dengan kawan - kawan se sMapL dulu...doakan kejayaan aku kat sini...doa wat korang tak pernah dilupai..bittaufiq wannajah..


salam sahabat : izzwana

Friday, November 27, 2009

PERSAHABATAN KITA

persahabatan-21.jpg (450×338)

Aku teringat lagi time kita kat sMapL dulu, dekat nak STPM dah masa tu,macam - macam jadi,tapi bila dah abes skola,baru terkenang,indahnya PERSAHABATAN ini...so,wat kawan2 sume,aku nukilkan luahan hati ini,untuk kalian, SAHABATKU...

Memang mudah untuk mencari teman bergembira tetapi terlalu sukar untuk mencari teman berkongsi duka. Seandainya masih ingat bait-bait lagu Hijjaz tentang kawan. Dipaparkan di sini satu kisah untuk renungan bersama. Terdapat tiga orang sahabat yang bersama-sama ke mana sahaja ketika dalam pengajian di kampus. Mereka menyertai sebuah persatuan yang sama.

Pada hari terakhir di kampus, masing-masing menyatakan hala tuju hidup selepas ini. Dua daripada mereka telah bersetuju untuk bersama-sama bekerja di Selangor. Namun, sahabat yang seorang lagi telah mengambil keputusan untuk kembali ke negeri sendiri dan bekerja di sana. Kedua-dua sahabat ini kecewa kerana sahabatnya ini ingin meninggalkan mereka dan seolah-olah apa yang dirancang sebelum ini adalah sia-sia.

Tiada siapa menyangka, setahun kemudian sahabat ini kembali berjumpa mereka dan menghulurkan bantuan setakat yang mampu. Kedua-dua orang sahabat ini malu dengan diri sendiri kerana berprasangka terhadap sahabatnya. Ukhwah mereka kembali bertaut lantaran kemanisan ukhwah yang dikecap. Kerana kasih sayang yang ada dalam diri mereka. Di mana sekalipun kita berada, sahabat tetap diingati dalam doa. Yang paling penting, ikatan yang dibina adalah kerana –Nya.

Kasih sayang merupakan asas kepada ketenangan. Islam sendiri menekankan konsep kekeluargaan sebagai asas tarbiah yang membolehkan terjalinnya ikatan kasih sayang. Sekiranya kita imbau kenangan lalu bersama teman-teman sudah pasti ia masih terpatri dalam ingatan sekalipun telah bertahun tidak berjumpa. Ikatan kasih sayang sebenarnya dapat menjana kekuatan ingatan. Sehubungan dengan itu, walau jarak memisahkan hubungan kekeluargaan dan ikatan persahabatan masih utuh.

Menyingkap kisah Nabi Yusuf wajar diambil iktibar oleh semua. Bagaimana Nabi Yusuf ditinggalkan oleh adik beradiknya dalam perigi. Ditakdirkan Allah baginda diambil oleh sekumpulan musafir dan dijual kepada raja Mesir. Baginda dianugerahkan kepakaran mentafsir mimpi. Melihat kepada kejujuran dan kepakaran yang ada pada Nabi Yusuf, raja telah melantik baginda sebagai Menteri Kewangan. Ketika memegang jawatan ini, baginda ditakdirkan bertemu semula dengan saudara mara dan kedua ibu bapanya. Lantas mengikat kembali ikatan silatulrahim yang sedia terjalin. Dari kisah ini, Allah berfirman yang bermaksud :

“Maka ketika mereka membawanya dan sepakat memasukkannya ke dasar perigi, dan Kami wahyukan kepada Yusuf : Sesungguhnya kamu akan menceritakan kepada mereka perbuatan ini, sedang mereka tidak ingat lagi.” (SurahYusuf :15)

Bagi seorang ayah, bau badan anaknya masih segar di ingatan. Sepertimana firman Allah dalam Al Quran yang bermaksud :

“Pergilah kamu dengan membawa baju hamisku ini, maka letakkanlah ia ke wajah ayahku, nanti ia akan melihat kembali dan bawalah keluargamu semuanya kepadaku. Ketik kafilah itu keluar (dari Mesir). Sesungguhnya aku mencium bau Yusuf, sekiranya kamu tidak menuduhku lemah akal (tentu kamu membenarkan aku).”
(Surah Yusuf :93-94)

Sungguhpun lama terpisah, ingatan Nabi Yaakub cukup kuat terhadap Nabi Yusuf iaitu anak kesayangnnya. Bagi Nabi Yusuf, perancangan negatif saudara mara ke atasnya masih segar dalam ingatan. Sirah ini memberikan petunjuk penting kepada kita dalam menjana kekuatan ingatan yang berteraskan hubungan dengan Allah dan sesama manusia. Terasnya ialah perasaaan cinta dan kasih sayang, penyerahan diri kepada Tuhan dan kesediaan menempuh cabaran hidup dengan positif.

Dalam konteks kehidupan kita khususnya dalam persahabatan, adakalanya pertengkaran kecil pasti berlaku. Inilah yang mengeratkan lagi ikatan antara sahabat dan lebih mengenali diri masing-masing. Sekalipun ada hati yang terguris, lantaran kasih sayang yang wujud dalam diri berjaya menangkis segalanya. Kita akan memaafkan kesalahan sahabat kerana kasih akan sahabat. Ibarat manusia ini adalah satu anggota tubuh yang mana apabila salah satu anggota itu sakit, anggota lain pasti terasa juga tempiasnya. Jangan gadaikan sebuah persahabatan dek satu kesilapan yang dilakukan oleh sahabat kita. Tidak ada manusia yang sempurna di dalam dunia. Oleh itu, hendaklah kita menerima sahabat seadanya dan saling melengkapi.

Dalam meniti hari-hari yang mendatang, adakalanya tekanan melanda diri. Lantaran beban kerja yang menimbun dan masalah yang bertali arus datang dan pergi. Tika ini sahabat diperlukan untuk mencurahkan isi hati yang terpendam. Bersama renungkan analogi ini. Sekumpulan alumni yang mempunyai kerjaya yang mantap mengadakan pertemuan di rumah seorang profesor. Masing-masing menceritakan kehidupan dan tekanan kerja dan keluarga yang dihadapi. Mendengar luahan hati mereka, profesor tadi segera bangun menuju ke dapur. Kembali dengan membawa teko besar berisi air kopi dan pelbagai jenis cawan dan gelas. Ada yang diperbuat dari porselin, plastik, kaca dan kristal.

Profesor tadi menyuruh menyuruh mereka menuang sendiri kopi tersebut. Setelah semua bekas pelajarnya mengambil kopi masing-masing, profesor itu berkata : “ Jika anda semua perasan, semua cawan yang cantik dan mahal telah diambil dan meninggalkan cawan yang biasa dan kelihatan murah. Ini adalah keadaan yang biasa di mana anda semua mahukan yang terbaik dalam hidup anda, tetapi itulah punca kepada masalah dan ‘stress’ yang anda semua hadapi.

Apa yang sebenarnya diperlukan hanyalah kopi, bukan cawannya tetapi anda sendiri telah memilih untuk mengambil cawan yang terbaik. Dan lebih teruk lagi anda memerhatikan cawan yang diambil oleh orang lain. Kehidupan diibaratkan seperti kopi. Kerjaya, wang dan masyarakat adalah cawan tersebut. Cawan sekadar alat untuk mengisi kandungannya iaitu kehidupan. Kehidupan tidak berubah dan hanya alat yang berubah. Kadangkala kita terlalu fokus kepada cawan yang dipegang sehingga gagal untuk menikmati kopi tersebut.

Bagaimana penulis ingin mengaitkan dalam apa situasi sekalipun kita memerlukan seseorang untuk mendengar dan memberikan sokongan di kala diri lemah. Bagaimana pelajar-pelajar tadi saling memerlukan antara mereka. Sebagai penasihat dan pembimbing tika diri sedang leka dibuai mimpi indah. Oleh itu, janganlah mengabaikan atau memutuskan ukhwah yang terjalin kerana kesibukan duniawi. Hargailah sahabat yang berada di sekeliling kita.

Teliti kembali, adakah kita telah melaksanakan tanggungjawab sebagai sahabat sebaik mungkin. Atau sekadar teman untuk minum kopi dan teh sahaja. Renungi diri. Jadilah sahabat yang baik dan sentiasa mendoakan kesejahteraan sahabatnya. Jujurlah dalam bersahabat. Sebelum meneruskan persahabatan yang mendalam mohonlah petunjuk Allah agar tidak tersalah pilih. Terimalah sahabat anda sebaiknya dan maafkanlah kesilapan yang sengaja atau tidak sengaja dilakukan. Persahabatan yang dijalin kerana Allah pasti berkekalan. Nilai sebuah persahabatan itu tidak mampu dibeli dengan wang dan harta lantaran harganya yang tidak terungkap.

salam sahabat : izzwana

Thursday, November 26, 2009

SEJENAK KENANGAN KITA KAT SMAP DULU

video

kenangan b4 balik raya kat smapl dulu....rindunye...huhuhu

SELAMAT HARI RAYA 'AIDIL ADHA


Selamat hari Raya Haji! by ardikashfi.
Salam 'aidil adha dari izzwana...semoga kedatangan 'aidil adha kali ini membawa seribu makna kepada kita semua sebagai seorang muslim, disisi Allah s.w.t. Sepanjang sem satu di universiti, kini kita semua di kampung halaman masing - masing untuk meraikan hari yang dikenali sebagai raya korban, disamping keluarga tersayang..




Sekadar renungan untuk tatapan bersama, kisah putera kepada Nabi Adam a.s, tatkala masing - masing memberikan hasil dari usaha masing - masing untuk menjadi korban dihadapan Allah s.w.t, salah satu diterima dan yang satu lagi telah di tolak oleh Allah lantaran melihatkan keikhlasan dan kemulian hati Habil yang telah mempersembahkan korban yang paling baik dan paling disayangi dari harta yang dimilikinya, manakala Qabil lagi pula adalah sisa dan saki baki yang tidak lagi di inginkan..

INGATLAH...!!!!!!!janji Allah s.w.t kepada sekalian hambanya, barangsiapa yang memberikan dan munumpukan ketaatan kepada Allah dengan sepenuh ketaatan dan keikhlasan, maka janji Tuhan itu pasti, ni'mat dan ganjaran yang terbaik menanti disana...namun barang siapa yang melakukan sebaliknya,INGATLAH, AZAB ALLAH ITU MAHA PEDIH AZABNYA...!!!!!

Semoga segala apa yang kita "korban"kan dan lakukan,akan dinilai oleh Allah s.w.t, moga - moga segal apa yang kita "korban"kan itu adalah yang terbaik dan diterima oleh Allah s.w.t sebagai amalan dan bekalan untuk ke hari Akhirat sana..

Moga 'Aidil Adha kali ini akan memberikan kesedaran dan kekuatan Iman yang lebih jitu kepada kita semua untuk bersiap sedia menghadap - Nya kelak...SALAM LEBARAN BUAT SEKALIAN RAKAN TAULAN, SALAM 'AIDIL ADHA...

wallahu 'alam...

izzwana

Thursday, November 19, 2009

DEBARAN MENANTI RESULT EXAM

takut.jpg (320×297)
Setelah berjaya mengharungi exam pertama kat U,sejuk kejap perasaan sume...aku yakin...!!!=)
tapi kini debaran kembali terasa coz nak tunggu keluarnya result...jeng jeng jeng...ha, apa macam,ada berani ke nak amek result nati...???hehehe..=)

tak pe,papepun, kita tunggu sampai result kuar nanti, sesama la kita doakan kejayaan kita bersama, InsyaAllah,ameen....=)nati lau da kuar result, gtw la sme kat kengkawan...

k la,papepon. wish all of US success...!!!!!!!

Wednesday, November 11, 2009

EXAM PERTAMA DI UNIVERSITI

Aku sempat bertanyakan kat 2 3 orang kengkawan yang kat UKM, bila bertanyakan tentang exam kat Universiti cam ne, sume senyum...nampak macam sinis,ikhlas ke tak ni..??hehehe

tapi secara overall, sume kate yang exam kat Uni lebih senang,pada aku , rasanye cam betul je...sebab time kat sMapL dulu, subjek L6 kena carry g U6, agak membebankan kepala gak la, tingat soalan2 c. hussien , ustaz zawawi, dan ckg2 laen, memang maut tu...hahahah...tapi kat Uni, agk bebeza la,abes je sem ni, sume buku tu dah boleh diframekan, pas tu letak kat muzium....hahahaha...=)

papepun, aku doakan kesemua kengkawan agar korang berjaya dengan cemerlang dalam exam yang dilalui, kita sama2 cuba pulun, ad list ,dapat anugerah Dekan pun jadi lah...insyaAllah,ameen...=)

kalau pun impian kita setinggi ujung tangga ni, insya Allah dengan usaha yang berterusan, topup lagi ngan doa sendiri dan kawan2 sume,kejayaan akan bersama kita, insyaAllah....

ingat sume, kunci kejayaan adalah DUIT :



Doa
Usaha
Ikhtiar
Tawakkal

salam sahabat : izzwana

Tuesday, November 10, 2009

IFTAR JAMAIE DI PORT DICKSON , NEGERI SEMBILAN



Salam,pada 12/9 merupakan detik yang sungguh manis bagi diriku. Mana taknya, setelah berpisah dengan rakan-rakan seperjuanganku di smap labu sejak akhir tahun lepas kami telah berkumpul dan berjumpe kembali.Bagaikan ayam bertelor kecoh sekampung, mcm dah 10 tahun tak jumpa.Terasa sangat suasana di smap labu semula.Hampir kesemua ahli batch turun bagi menyambut iftar jama'i bersama rakan-rakan lain.
Semua kerjasama dapat dilihat apabila kami berkemas-kemas tempat setibanya di destinasi, Teluk Kemang, Negeri Sembilan.






Kami menginap selama 2 hari 1 mlm di sebuah tempat sewa yang cantik lokasinya di tepi pantai.Kegembiraan raut wajah rakan-rakan terserlah keserian dengan kegembiraan.Apa tidaknya,perbagai ragam perangai yang mencuit hati pada waktu itu.Rakan-rakan dari UPSI,UKM,UM,UPM,USIM dan Guru Ugama turut mengambil bahagian dalam iftar nie.Memang best,walaupun tidak dapat menjalankan beberapa aktiviti pada jam 1-4pg di tepi pantai di sebabkan keadaan tidak mengizinkan tetapi kami tetap terhibur.





Malamnya kami membuat bbq,ni la saat paling best apabila api tiba membakar seluruh ikan dan ayam.Dengan pantas saya dan rakan-rakan memadamkan api.Kalau tidak,xmakan dan sahurlah kami.





Dari sini,kami dapat rasakan suasana adik-beradik yang sungguh intim .Rasa xnak berpisah pada pagi esoknya,tapi kita merancang dan Allah jua merancang dan perancangan Allah itu tepat,kami akur dan keseronokan bersama walaupun 2 hari 1 malam memang memberi kami kenangan dan mematangkan kami.Berakhirnya pertemuan kami bermula di Seremba 2.Tetapi sebelum tu kami wat pertandingan main boling,ni yang best sekali.Purdah tak purdah,kain tak kain pon baling gak boling.Akak yang jage tu pon pelik.hehe.





Selepas zohor kami berangkat ke tempat belajar kami di IPTA-IPTA di Malaysia ni menaiki van-van dan kereta yang dipandu macam pelesit.Akhirnya kami selamat sampi di tempat yang ditujui, barulah terasa keletihannya.
Tak boleh tidur,terfikir dan terbayang detik-detik keseronokannya.InsyaALLAH jika di panjangkan usia kite semua dapatlah kita berjumpa semula bersama.AMIN.






Bagi rakan-rakan di UPM,IPIS,UIA,KUIN,UDM insyAllah kita akan berjumpa dan diharapkan kepada semua rakan-rakan marilah mengambil bahagian dalam setiap program yang dijalankan kerana ia bertujuan untuk kita semua juga.Apalah sangat wang ringgit jika dibandingkan dengan nilai persahabatan.

sumber : WIFI

FARABIAN 08' KEMBALI BERNYAWA...!!!!

Mulai saat n i, jam 02 : 05, aku akan kembali mengAKTIFkan blog kita ni kengkawan sekalian,korag pun rerajin la tlg updatekan ye...=)

selamat kembali wat korang sume....!!!!!

*sesape yang ada blog,tlg tinggalkan link kat shoutbox,aku nak wat link kat bloglist...tenkiu...=)

Saturday, July 4, 2009

TAHNIAH KWN2...!!!!

Wat kwn2 yg bjye,tahniah ek....12 UKM,7 UM,6 UPSI,2 USIM,2 UPM,2 UDM...semoga korg semua berjya dan dapat menggapai impian dan cita - cita masiing - masing....aku nak mohon maaf wat kawan - kawan sume....doakn kjyn " KAMI " ea....=)

Aku pon doakn korg sume bjye dgn cemerlang dalam pe gk bidang yg korg ceburi...mudah - mudahan Allah akan merahmati dan memakbulkan DOA dan harapan kita bersama...ameen...

Salam Sahabat : izz_wan

Tuesday, May 26, 2009

PENGUMUMAN...!!!!!

JAMUAN KESYUKURAN

- 20 . 6 . 2009 - arul dah tepon aku,dia gtw,dia dh cntct c.jo,nk diadakan jamuan kt umah c.jo
( mybe,nti kompem blk )so aku jz nk gtw kt korg,yg mne bce ni.tlg sbr2kn ek....n mcg or call ak (0125292340) or arul (0176752032) as fast as can...!!!!

lau ble,cpt ea,cz nk kompem ngn ckg blk nti....tlg sebar2kn tw.....

ni lbh krg butir2 nye :


tarikh : 20.6.09'
masa : pagi - ptg
tempat : stkt ni umh ckg jo(akn ditntukn nti)


salam sahabat : izzwana

Sunday, May 24, 2009

CAM NAK PUPUS JE...HMMMM..

Kwn2,ak gi tlg msk kt kem adk2 l6 kite jmaat smpy ahad smlm( 23 - 25 mei) korg tau x,lower 6 bru jz 8 owg je..8 ORANG...!!!!adus...cm nk pupus jer....pening aku...

3 putra,5 putri...
tapi ade keajaiban...KETIGA - TIGA PUTERA X-SMAP...FORM 5 TAON LPS...!!!!
PUTERI SOWG X-SMAP...4 g baru bdk lua.....
tekejut MONYET AKU..!!!

AJAIB KN.........??????????????????


salam sahabat : izz _ wan

Sunday, May 17, 2009

M.U dah MENANG YAZID...!!!!

YAZID,m.u DAH MENANG...!!!cmt tinggal CHELSEA..hehehe...cbe next season la ek..hihihih...wat peminat - peminat M.U,kte da mng...

iyahoo0o0o0o0o0.......idop MAN.UNITED...!!!!

salam sahabat : izz _ wan

Saturday, May 16, 2009

SLMT ARIE GURU...!!!

Jumaat, 2009 Mei 15


TERIMA KASIH CIKGU...!!!!

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.



Guru O Guru

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979

SELAMAT HARI GURU diucapkan kepada warga pendidik diseluruh malaysia AMNYA dan di MAKTAB MAHMUD DAN SMAP LABU KHASNYA...


Terima Kasih tak terhingga diucapkan atas jasa dan pengorbanan kalian dalam mendidik diri ini,mengenal ilmu duniawi dan ukhrawi...


doa dari anak muridmu ini,agar warga pendidik ini terus menabur jasa menyemai bakti,demi melahirkan anak bangsa yang CELIK ILMU dan memahami segenap perkara.


GURUKU,JASAMU KUKENANG SEPANJANG HIDUPKU....


TERIMA KASIH CIKGU..


UCAPAN KHAS BUAT : PENGETUA,GURU PENOLONG KANAN,KETUA - KETUA BIDANG, (GURU - GURU TINGKATAN 6) USTAZ NASARUDDIN,USTAZ ZAWAWI,USTAZ HUSNIN,USTAZAH NURI,USTAZ SUHAIMI,USTAZAH CHE RAZIMAH,USTAZ ZAKARIA,USTAZAH ENKRESNAWATI,USTAZAH JAMALIAH,USTAZAH ZAIMAH,USTAZAH MARYAM KARIMAH,USTAZ AMIRRAHMAN,CIKGU MISNAH,CIKGU HUSSAIN,CIKGU ARSAD,CIKGU RASIDAH,CIKGU FAIZAH,CIKGU JOHARI(AKULAJOHANA)TEACHER SHAHRIZAN,TEACHER KHAIRUL AINI,TEACHER JAYALAKSHMI,TEACHER MARINA,TEACHER WAN NOOR HANA,CIKGU SAMAT,CIKGU ROSMAN DAN SELURUH WARGA PENDIDIK YANG TELAH MENGAJAR DAN MEMBENTUK DIRI INI........


SHUKRAN JAZILAN...TERIMA KASIH CIKGU....!!!!!!!!!


ANAK MURID MU : IZZAT FATHI BIN HISHAM


MOHD NORAKMAL,FAKHRUL ISLAM,MOHD YAZID,MOHD SHAMSUL,
MOHD HAIKAL,MOHD FAIZ




NURUL WAZNAH BINTI AHMAD

ATIKA,NASUHA,MUSLIMAH,NORMA,MUNIRAH,AQILAH,
HANAN,SABRINA,NADHIRAH YUSOF,HAMIZAH,SAODAH,AFIFAH,
NADHIRAH GHANI,HAWA,RAMIZAH,FARHAH,AZIMAH,HUDHA,SHIDA
ROZI,AIDA,AIN,AMIRAH,ALIFAH,AZLIN,KHAMISAH




salam sahabat : izz _ wan

Friday, May 15, 2009

TAHNIAH...!!!

Perutusan ucapan tahniah kpd kengkwn,xpcly ANAN c0z da mghrumkn nme BATCH kite..5pA sTpm...TAHNIAH...!!!!

tok kwn2 yg laen pon,tahniah gak coz kite da bjye naekkn rangking..TEBAEK N9...!!!!
aku bangge ngn k0rg...wlwpn mcm2 dgaan yg dtg,kita da ble atsi..=)

skunk,kite kne ready 4 mck U plk...cHaiYok2...

semoga kjyn kite lm sTp nie jd pemgkin kearah kjyn yg lg BESA klk...ameeeeeeeeennn...

jg diri bebaek weh,kt U lg bes0 ujian..hope kite ble srvive...aku tw korg ble...igt,kite hrpn mak ayh n sume..s0,jgn mnyrh...kte kne face...kne bsdia...cm Ustz NASA ckp la "HAL ANTUM MUSTAI'DDUN..??? "...hehehehehe...so,bsdia tw...=)

salam sahabat : izz_wan

KHABAR JUN

ikut apa yang kita denga,minggu ke 3 jun nie,klua la kptsn U...so aku mntk kwn2 nati gtw la kt page nie,korang dpt kt U mne..

mne la tw,ade yg tsme U ke,leh la kita rptkn ukhuwah ni..jgn putus sahabat wlw bbza jrk dan tmpt...

ukhuwwah fillah abadan abada...

aku doakn sume kwn2 ak bjye...hendakNya..ameeeeeeeeeeeeeeeeeeennn...hehehehe

salam sahabat : izz_wan

MUQADDIMAH

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH HI WABVARAKATUH..

Bersempena dengan hari guru ni,teringat pulak kat ckg dan kwn2 kat sekolah dulu...rindu...=)
so,aku pun nak mulakan blog nie untuk memastikan ukhuwwah antara kita(batch stpm 08)tak putus...
jadi kawan - kawan,meh la jengok2 dan saling bertanya khabar kat sini..

salam sahabat : izz_wan

hALwa tELinGa